Rabu, 16 Februari 2011

Lain KaLi,Jangan Bersifat "Laju Mulut Dari OtaK...!!!",Nanya Jadinya.

Salam Mesra Kepada Semua Rakan Bloggers Dan Pembaca Budiman Sekalian.Terkilan Dan Geli Hati Apabila Hari Ini Keluarnya Kenyataan Dari Mulut Wangi MB Kelantan Bahwa Dia Sendiri Mengaku Tidak Mengerti Istilah JAKUN Dan Memohon Maaf Kerana Keceluparannya Terhadap Segelintir Masyarakat Asli Yang Terkena Tempiasnya.Hahahaha...Itulah Sebenarnya Sikap Nik Ajis.Bersifat "LAJU MULUT DARI OTAK",Apabila Melemparkan Kata-Kata.
Memandangkan MJ Salah Sorang Rakyat Kelantan,Tidak Salah Kiranya Dan Sudah Menjadi Tanggungjawab Sebagai Seorang Rakyat Untuk Membantu Tok Guru Dengan Permasaalahan Tersebut.Bukannya Bantuan Berupa Wang Ringgit Kerana Dia Sudah Kaya,Tetapi Mahu Memberi Istilah Yang Lebih Tepat Lagi Dari Segi Difinisi Dengan Istilah Perkataan Yang Masih Lagi Buntu Dan Tak Tahu Tentang Perkataan JAKUN.Hahahahaha...,Lepas Belajar,Tok Guru Janganlah Lagi Bersifat JAKUN Yeeaa..!!!.

Secara Umumnya JAKUN Terbahagi Kepada Dua Iaitu JAKUN Di Hutan Dan JAKUN Di Tepi Laut Yakni Jakun Laut Dan Jakun Kuala.Harus Diingat Dan Mesti Ingat Bahawa,Dalam Rujukan Di Wikipedia Tidak Dinyatakan Sama Sekali Jakun Yang Ketiga Iaitu JAKUN Pulau Melaka Walaupun Kini Semakin Ada.Hahahahaha....

Selain Itu Juga,Kebanyakan Suku JAKUN Masih Mengamalkan Kepercayaan Anamisme Yang Dipengaruhi Oleh Alam Sekitar Seperti Gunung,Bukit,Lembah,Sungai,Batu Dan Gua.Mereka Masih Kuat Berpegang Kepada Pantang Larang Yang Diamalkan Sejak Lama Dahulu.Harus Diingat Juga,Walaupun Kumpulan Minoroti Ini Punyai Sifat JAKUN Yang Melampau,Tidak Pula Dinyatakan Di Wikipedia Bahawa Pengikut Tegarnya Sanggup Curi Selipar Dan Minum Air Lebihan Ketuanya Untuk Mendapat Berkat Dalam Menjalani Kehidupan.

Menteri Besar Itu Mendakwa Tidak Mengetahui Perkataan JAKUN Yang Membawa Maksud Satu Keturunan Dalam Masyarakat Orang Asli.JAKUN Boleh Juga Diertikan Sebagai Manusia Yang Teramat Primitif Dan Ketinggalan Dari Segi Era Pembangunan Mental Dan Sosial Serta Hidup Dalam Keadaan Yang Daif Dari Segi Segala-Gala Dalam Konteks Tahun Semasa.Manakala Jahil Ialah Berhubung Dengan Kebodohan Melampau Tahap Gaban Yang Tidak Sama Sekali Dimiliki Oleh Rakyat Tenang.
"Saya Mengaku Sekali-Sekala Mengeluarkan Perkataan Jakun Kerana Tidak Tahu Ia Merujuk Nama Satu Keturunan Orang Asli Dan Meminta Maaf Secara Terbuka Serta Meminta Wakil Orang Asli Yang Balik Ke Kampung,Segera Memaklumkan Permohonan Maaf Ini.


"Saya Tidak Tahu Maksud JAKUN Dan Selepas Ini,Akan Menjaga Mulut Daripada Mengeluarkan Perkataan Yang Boleh Melukakan Hati Manusia Kerana Islam Amat Melarang Kita Berbuat Demikian,"

Sekadar Hiburan,Jom Kita Layan Bagaimana Mereka Orang Asli Nikah Khawin Untuk Mengelakkan Mereka Berada Dalam Kemaksiatan Mengikut Fahaman Mereka.Hehehehehe...

2 ulasan:

  1. tak faham le, kena baling dengan kasut, baru nak faham

    BalasPadam
  2. ‎,""Saya tidak tahu maksud Jakun" - Alasan yang langsung x boleh terima. Kan ker dr dulu lagi semua org tahgu yang org Asli ni datang dr banyak suku kaum, JAKUN, SEMANG, SENOI dll. Benda ni anak2 kita sejak sekolah lagi dah tahu.
    Dah la bua...t salah mengata org, x mengaku, pas tu tipu lak yang kata x tau maksud Jakun........
    So, kat sini dh buat double kesalahan
    1. Mengata orang
    2. Menipu

    BalasPadam